Programului Operational Infrastructura Mare (PO IM)
Programului Operational Infrastructura Mare (PO IM) este gestionat de Ministerul Fondurilor Europene, prin Autoritatea de Management pentru Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020.
Programul Operational Infrastructura Mare 2014 – 2020 este finantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR) si din Fondul de Coeziune (FC), fiind elaborat pentru a raspunde nevoilor de dezvoltare ale Romaniei identificate in documentele strategice aprobate, ”concentrandu-se asupra cresterii durabile prin promovarea unei economii bazate pe consum redus de carbon prin masuri de eficienta energetica si promovare a energiei verzi, precum si prin promovarea unor moduri de transport prietenoase cu mediul si o utilizare mai eficienta a resurselor”.
Tipuri de beneficiari eligibili:
- Administratorii canalelor navigabile si administratorii porturilor maritime si fluviale
- Gruparea Europeana de Cooperare Teritoriala Romano-Bulgara
- Metrorex
- Administratorii infrastructurii aeroportuare
- Operatorii de terminale intermodale
- Administratori de infrastructura de transport pentru toate modurile interes european/ national
- Autoritatile publice locale care gestioneaza infrastructura din interiorul localitatilor/ infrastructura rutiera de tip drum national care face legaturi interurbane
- Politia rutiera si Politia Transporturi – pentru proiectele de siguranta si Securitate
- Ministerul Transporturilor, ANAF, operatorul de infrastructura la punctul de trecere a frontierei, Politia rutiera / Politia Transporturi, Politia de frontiera
- Autoritatea responsabila cu realizarea reformei feroviare (MT/ARF)
- Asociatiile de Dezvoltare Intercomunitara prin Consiliile Judetene/ Consiliul General al Municipiului Bucuresti
- Asociatiile de Dezvoltare Intercomunitara prin Operatorii Regionali (OR) de Apa
- Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice/ANPM/GNM/APM/Institute de cercetare/Universitati/ ONG-uri/ Custozi/Administratori ai ariilor naturale protejate/Autoritati ale administratiei publice centrale/locale
- Autoritati publice / alte organisme publice pentru situri contaminate istoric aflate in proprietate sau puse la dispozitia acestora de catre proprietar in vederea implementarii proiectului
- Administratia Nationala Apele Romane, prin Administratiile Bazinale de Apa
- alte organisme cu atributii in prevenirea si managementul la nivel national a riscului de inundatii (ex. Administratia Nationala de Meteorologie) sau alte riscuri identificate pe baza evaluarii nationale
- Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si structurile din subordine, precum si alte institutii specializate care pot interveni pentru gestionarea unor situatii de urgenta specifice
- Unitati administrativ teritoriale in raza carora exista potential de utilizare a resurselor de energie regenerabile de tip geotermal sau biomasa/biogaz
- Societati comerciale care au ca activitate producerea de energie in scopul comercializarii
- Societati comerciale din industrie – mari consumatori de energie
- Operatorii de distributie concesionari ai serviciului public de energie electrica
- Operatorii de transport si de sistem – atat pentru energie electrica cat si pentru gaze naturale
In vederea atingerii obiectivelor propuse, in cadrul POIM au fost stabilite 8 axe prioritare carora le corespund o serie de obiective specifice, prezentate sintetic in cele de urmeaza:
AXA PRIORITARA (AP) |
OBIECTIVE SPECIFICE (OS) |
AP1 Imbunatatirea mobilitatii prin dezvoltarea retelei TEN-T si a metroului |
OS 1.1 Cresterea mobilitatii prin dezvoltarea transportului rutier pe reteaua TEN-T |
OS 1.2 Cresterea mobilitatii prin dezvoltarea transportului feroviar pe reteaua TEN-T centrala |
|
OS 1.3 Cresterea atractivitatii transportului naval prin dezvoltarea cailor navigabile si a porturilor situate pe reteaua TEN-T centrala |
|
OS 1.4 Cresterea atractivitatii retelei de metrou in Bucuresti-Ilfov prin dezvoltarea infrastructurii si serviciilor aferente |
|
AP2 Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil si eficient |
OS 2.1 Cresterea mobilitatii prin dezvoltarea transportului rutier pe reteaua TEN-T |
OS 2.2 Cresterea accesibilitatii regionale prin conectarea zonelor cu o conectivitate redusa la infrastructura rutiera a TEN-T |
|
OS 2.3 Cresterea mobilitatii regionale prin dezvoltarea sustenabila a aeroporturilor |
|
OS 2.4 Cresterea atractivitatii transportului intermodal pentru stimularea utilizarii modurilor de transport sustenabil |
|
OS 2.5 Cresterea gradului de siguranta si securitate pe toate modurile de transport si reducerea impactului transporturilor asupra mediului |
|
OS 2.6 Fluidizarea traficului la punctele de iesire din tara |
|
OS 2.7 Cresterea sustenabilitatii si calitatii transportului feroviar prin masuri de reforma si modernizare a retelei si serviciilor |
|
AP3 Dezvoltarea infrastructurii de mediu in conditii de management eficient al resurselor |
OS 3.1 Cresterea gradului de reutilizare si reciclare a deseurilor prin asigurarea premiselor necesare la nivelul sistemelor de management integrat al deseurilor de la nivel judetean |
OS 3.2 Cresterea nivelului de colectare si epurare a apelor uzate urbane, precum si a gradului de asigurare a alimentarii cu apa potabila a populatiei |
|
AP4 Protectia mediului prin masuri de conservare a biodiversitatii, monitorizarea calitatii aerului si decontaminare a siturilor poluate istoric |
OS 4.1 Cresterea gradului de protectie si conservare a biodiversitatii prin masuri de management adecvate si refacerea ecosistemelor degradate |
OS 4.2 Cresterea nivelului de evaluare si monitorizare a calitatii aerului la nivel national prin dezvoltarea instrumentelor de monitorizare |
|
OS 4.3 Reducerea suprafetelor poluate istoric |
|
AP5 Promovarea adaptarii la schimbarile climatice, prevenirea si gestionarea riscurilor |
OS 5.1 Reducerea efectelor si a pagubelor asupra populatiei cauzate de fenomenele naturale asociate principalelor riscuri accentuate de schimbarile climatice |
OS 5.2 Cresterea gradului de pregatire pentru interventiile la dezastre prin sustinerea autoritatilor implicate in managementul situatiilor de criza |
|
AP6 Promovarea energiei curate si eficientei energetice in vederea sustinerii unei economii cu emisii scazute de carbon |
OS 6.1 Cresterea productiei de energie din resurse regenerabile prin noi capacitati de productie de energie din resurse regenerabile mai putin exploatate |
OS 6.2 Cresterea eficientei energetice prin monitorizare a consumului de energie la nivelul consumatorilor industriali |
|
OS 6.3 Cresterea eficientei energetice prin implementarea sistemelor de masurare inteligenta la retelele electrice de joasa tensiune |
|
OS 6.4 Cresterea eficientei energetice in industrie prin promovarea consumului de energie produsa in sisteme de cogenerare de inalta eficienta |
|
AP7 Cresterea eficientei energetice la nivelul sistemului centralizat de termoficare in orasele selectate |
OS 7.1 Cresterea eficientei energetice prin modernizarea sistemelor centralizate de transport si distributie a energiei termice in orasele selectate |
OS 7.2 Cresterea eficientei energetice prin modernizarea sistemului centralizat de furnizare a energiei termice in Municipiul Bucuresti |
|
AP 8 Sisteme inteligente si sustenabile de transport al energiei electrice si gazelor naturale |
OS 8.1 Cresterea sigurantei Sistemului Energetic National prin extinderea si consolidarea retelei electrice de transport pentru integrarea energiei din RER |
OS 8.2 Cresterea flexibilitatii Sistemului National de Transport a gazelor naturale din Romania in vederea asigurarii interconectarii cu alte state vecine |